Tips voor het optimaliseren van Transport & Logistiek

Het maximaliseren van de efficiëntie van een distributiecentrum vereist continue analyse en strategische planning; daarom is het essentieel om te overwegen of de lay-out de werking en productiviteit ten goede komt. Wanneer is het juiste moment om na te denken over het optimaliseren van een distributiecentrum? Een van de redenen die we moeten overwegen om het distributiecentrum te optimaliseren, is dat het 85% van zijn reserve opslagcapaciteit heeft overschreden. Dit zijn andere mogelijke redenen:

– De omgeving van het bedrijf verandert.

– Inefficiënties blijven opduiken.

– We gebruiken overtollige middelen.

Het optimaliseren van een distributiecentrum biedt verschillende voordelen, zoals het maximaliseren van de ruimte, het verminderen van het aantal zwakke plekken in de toeleveringsketen, het mogelijk maken van flexibiliteit om het hoofd te bieden aan voortdurende veranderingen en het bevorderen van de organisatie van goederen.

Door een optimalisatie uit te voeren, kunnen bedrijven een aantal factoren bepalen, bijvoorbeeld:

– Afstemming van nieuwe processen zonder de dagelijkse bedrijfsvoering te veranderen

– Verlagen van het aantal onderbrekingen als gevolg van capaciteitstekort of beperkingen

– Nauwkeurigheid bij het ophalen, ondanks de introductie van nieuwe producten

– Efficiëntie van de ruimte, zelfs wanneer goederen met een lage rotatie worden verwisseld

Controles voor het behalen van voorraad-KPI’s

De optimalisatie van een distributiecentrum begint met de lay-out en gaat verder met de benodigde processen, systemen en middelen, evenals Key Performance Indicators met betrekking tot productiviteit, kwaliteit en snelheid. Het optimaliseren van een distributiecentrum hangt voornamelijk af van de ladingen, de verkoopgeschiedenis, groeigegevens, prognoses en commerciële expansie; daarom raden we aan om het in drie fasen uit te voeren:

Planning

Bestaat bij transport & logistiek uit het gebruik van de historische gegevens van het bedrijf en deze toe te passen op verschillende belangrijke prestatie-indicatoren; bijvoorbeeld de totale opslagruimte; de capaciteit om apparatuur te installeren; verkeerspatronen; arbeidskost; en de verwachte productiviteit op elke afdeling. Deze indicatoren zullen uitwijzen of de oplossing goed uitpakt of dat er aanpassingen nodig zijn. Er moet rekening worden gehouden met vracht, retouren, opslag op korte en lange termijn, etikettering, ophalen en andere factoren.

Indeling en Implementatie

De planningsfase transport & logistiek levert verschillende haalbare lay-outvoorstellen op. We moeten op kleine details letten. Hoewel het produceren van deze modellen impliceert dat een groot aantal operationele gegevens moet worden geanalyseerd, moeten we in deze fase rekening houden met variabelen die niet onmiddellijk kunnen worden gemeten. Denk hierbij aan toekomstige uitbreidingen, mogelijke nieuwe producten of apparatuur, technologische updates; met andere woorden. We moeten niet alleen de historische gegevens analyseren, maar ook de voorspellingen op middellange en lange termijn. Zodra we de gedetailleerde blauwdrukken hebben, moeten we ze uitvoeren. Deze fase bestaat uit de start van het project, rekening houdend met de structurele componenten, gebieden voor stationaire apparatuur en voetgangers- en voertuigstroken. Bovendien moeten we kijken of we een ERP, automatisering of een andere technologie gaan gebruiken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *